Vår historia


Här kan du läsa lite om Bergshamra varvs historia

Lite bilder från förr, först Elis Andersson, en av grundarna, i "spelhålan", sedan varvet ovanifrån 1995 och sist tar "varvsgubbarna" en paus på 30-talet

I april 1922 startades Takata Motor Research Institute, av Mr Masuzo Takata, samtidigt började två bondsöner från Hammarby i Roslags-Länna kommun drömma om ett eget båtvarv.


Bröderna Ernfrid och Elis Andersson köpte marken där varvet idag ligger för 4.000:- i maj 1922 och började ett till synes hopplöst jobb med att forsla bort sten, bygga väg, få upp några enkla skjul mm.

Ernfrid hade jobbat några år på Högmarsö båtvarv och visste hur han ville att det skulle se ut när det var klart, Elis var bara 17 år och hade jobbat hemma på gården.


Man lyckades få till marken och reste efter hand flera båtskjul, samt anlade en upptagningsslip.

Allt byggdes av dem själva, räls köptes dock in, begagnad.

Man fick in flera beställningar på reparationer och även nya pråmar och skutor.

Bara 10 år efter starten var de ett 30-tal som jobbade på "Knupvarvet" som det kallades till en början.





Man byggde under de närmaste åren även flera segelbåtar och motorbåtar, oftast ritade av Jac M Iversen, men även C G Petterssonbåtar byggdes.

Nu jobbade även Elis son Olle Elisson på varvet.

Man utförde också en hel del reparationer och ombyggnader av skutor.


          Båten Grogg ligger inne för ombyggnad

          "Sexan" , senare omdöpt till "Salmi"

Det finns såklart massor att skriva om varvet i gamla tider, vilket också har gjorts - Olle Elisson sammanställde en bok "Knupvarvet" innan han dog 2009. Med stor hjälp fick vi boken i tryck, finns att köpa hos oss och hos flera bokhandlare

       Olle Elissons bok om "Knupvarvet" - ISBN   

                nummer 978-91-633-6638-3


Tiden gick och man kämpade på, lönsamheten var nog inte stor, men man fick ett gott rykte.

I början på 70-talet kom Kustatelleriet KA4 och ville ha samarbete, det slutade med att varvet förvarade 6 paravaner (släpstavar), 3 bogserbara oljebehålare (BOB) och fem landstigningsbåtar
(200-båtar) som underhölls och byttes ut med jämna mellanrum. Varvet hade kontrakt på detta ända in på 2000-talet, vilket såklart gav ett bra tillskott.


I mitten av 80-talet kom dagens delägare, Dan Elisson, hem och började jobba på varvet.

Varvet fick nu en annan inriktning, skutorna var färre och det var inte många nybeställningar. Vega af Bergkvara var den sista som byggdes på varvet, 1983 - 1995.


Flera av varvets kunder ville ha hjälp med sina motorer, Bo Gesslein som jobbat på varvet tidigare hade startat eget (Löparö Marina) men han hade redan fullt upp.

Olle kontaktade hösten 1985 OMC (Johnson/Evinrude) som avböjde samarbete, men Dan fick då napp hos Nissans generalagent, Axhede&Hansson i Göteborg.

Nissan tillverkades av Tohatsu och lämnade hela

3 års garanti-stort på den tiden, då 1 år var vanligt

På båtmässan vintern 1986 träffade man Kalle Hamström från Skokloster, som importerade Särkibåtarna.

Varvet tog hem några motorer och båtar och sålde i stort sett allt.

Plötsligt började flera leverantörer höra av sig - Mercury/Mariner, Yamarin, Finnmaster, Ryds m.fl ville ha samarbete.

Även Nilsson på OMC ringde och tyckte vi skulle ha Johnson och Evinrude ......

Vi tog under 1986 upp Johnson och Honda som märken, samt Särki och Lohi båtar.

Några år senare hade vi fd JOFA, SiBo båtar, Terhibåtar och Lami också, samt Mariner motorer.

Vi var 1987 - 1993 stora på Nissan och Tohatsu, som Axhede&Hansson då hade och sålde dem i paket med framförallt Terhibåtar. 1993 tog Isaksons motor i Östersund över agenturen för Tohatsu och vi blev servicecenter och bollplank till dem.

Nu kunde vi verkligen Tohatsu, vi hade tävlat framgångsrikt med 90hk och 40hk och hjälpte många andra som tävlade med Nissan och Tohatsu

15, 25, 40, 50, 70 och 90hk tvåtakt tävlades det flitigt med.



I slutet av 90-talet tog norska Kellox över Tohatsuagenturen, man hade framgångsrikt haft den i Norge i många år.

Marknaden för båtar och motorer hade dalat, men vi höll fast vid våra märken, Tohatsu, Evinrude och Honda.


Vi jobbade i Tohatsumontern på båtmässor flera år i rad och åkte årligen på långresor med andra Tohatsuhandlare och såklart leverantören Kellox.


Allt rullade på, Olle, Berit och deras son Dan var nu själva på varvet, men hade bra med jobb och många kunder. Dans fru Annika började ta över bokföringen som Olle tidigare försökt sköta.



          Vi har deltagit på flera båtmässor, mest i Tohatsumontern men även med egen monter och som här, i svenska racerbåtförbundets monter.

        Tobias har vunnit många tävlingar med Tohatsu, här med 115 TLDI. Bilden ovanför är Jakob Elissons gröna Stopperbåt med Tohatsu 15hk fyrtaktare efter ännu ett SM-tecken i GT15.

28 augusti 2002 kom mycket av vår verksamhet att ändras, en förödande brand tog 5 av 7 byggnader, de flesta bryggorna, vagnar, pallmateriel, kran och kranbil mm. Klockan var ca 12.00 och vi jobbade för fullt när rök började bolma ur träverkstaden. Räddningstjänst från Norrtälje, Blidö, Bergshamra, Åkersberga samt kustbevakningen kom snabbt och kunde begränsa branden. Efter en snabb träff med vårt försäkringsbolag IF kunde saneringen börja. Det tog sedan över ett år innan vi var "på banan" igen, men att lägga ner var aldrig ett alternativ.


Många var de kollegor i branschen och leverantörer som stöttade och hjälpte till så gott de kunde under återuppbyggnaden.

Nu kunde vi planera hur vi ville ha byggnader, trailerramp, båtuppställning mm.


Idag står allt klart och är fantastiskt användarvänligt och fint, vi har flera byggnader med värme, kontor, kök, dusch mm som vi ej haft tidigare.

Under 2015 kom en ny båthall/verkstad på 450 m2 att byggas samt en godkänd spolplatta och en till ramp byggdes 2020.

Vår nuvarande motorverkstad är mycket modern med det senaste inom diagnostikfelsökning, powertrimjobb o växelhusjobb mm.

Vi har numera också hydraulvagn, som tillsammans med den nya hjullstaren medför enkel båtupptagning upp till 6 ton och vi säljer  Mercury, Suzuki och Tohatsu utombordsmotorer, samt Epropulsion elmotorer.

Verkstaden är auktoriserad för Tohatsu, Nissan, Evinrude, Mercury, Johnson, Mariner och Suzuki utombordsmotorer.

Vi säljer även HR, Höga Rodd båtar och Kimple båtar. Evinrude har dock stängt fabriken, så Evinrude och Johnson finns tyvärr inte längre.


Vi är idag fem st som arbetar på Bergshamra varv AB, varav Tobias Elisson och Jakob Elisson är fjärde generation.