Tohatsu historia

 

Här kan du läsa lite om Tohatsus historia

Tohatsu Marine Corporations motorfabrik Komagane Plant är en modern fabrik som ligger i det natursköna Naganoområdet i Japan.

I april 1922 startades Takata Motor Researc Institute, av Mr Masuzo Takata, som började tillverka tågvagnar mm, men ganska snart startade man även upp tillverkning av generatorer.

 

Den 20 oktober 1932 bytte man ägarstruktur och namn till Takata Motor Manufacturing Corporation.

 

1935 utvecklade man Japans första

utombordsmotor, Modell 2F-50, även kallad "Sosenki" av den japanska armén, som var de som använde motorn mest.

 

Man investerade nu stort i nya fabriker och ett flertal försäljningskontor runt om i Japan.

I maj 1939 ändrades namnet till Tokyo Hatsudoki Corporation, man byggde nu massor av motorer till armén, man var den fabrik i Japan som armén köpte alla bensinmotorer upp till 30 hk, generatorer mm av.

 

Man började nu även tillverka brandpumpar och bytte åteigen namn - nu tillbaka till Tokyo Hatsudoki Corp, från Takata Motor Manufact Corp, som man hetat något år, samt startade bygget av Okayafabriken i slutet av 1940-talet.

 

 

Man tillverkade massor av motorcykelmotorer åt redan etablerade tillverkare, men började 1950 att själva bygga hela motorcykeln. En ny motor togs fram, den omtalade tvåcylindriga "Tohatsu Bumble Bee" motorn. Nu tog man också fram en cykel med Tohatsu påhängsmotor, kallad " The Puppy ". Man tillverkade nu flera olika motorcykelmodeller, 98cc, 125cc, 200cc mm och var dubbelt så stora som Japans näst största tillverkare - Honda !

Man tävlade även mycket framgångsrikt med Tohatsus motorcyklar.

 

Tohatsu Road Racer

1956 är det året Tohatsu, Tokyo Hatsudoki, på riktigt började tillverka utombordsmotorer. Man hade ju redan på 30-talet tagit fram en motor, men marknaden var mycket liten för "snurror".

 

Nu när krigen var slut ( världskrig och Koreakrig ) fick man flera förfrågningar från yrkesfiskare, om man inte kunde ta fram en utombordsmotor som var robust och stryktålig.

Man tog då fram Tohatsu OB-2, en 1,5hk luftkyld motor.

När nästa motormodell kom i början på 60-talet, var Tohatsu mer är dubbelt så stora som Yamaha, ytterligare några små tillverkare fanns i Japan, men var väldigt små.

Utbordarmarknaden var dock väldigt liten och man välkomnade säkert en stororder på motorer till snöskotrar i USA, beställare var Rupp Corp och antalet motorer var över 200.000.

Tohatsu OB-2 1956

Mickey Rupps snöskotrar hade Tohatsumotorer

I början på 70-talet började man också tillverka kylaggregat för fraktbilar, men även fasta aggregat.

Man fortsatte med utombordsmotorer, nu hade man motorer från 2 - 18hk.

1972 omstrukturerade man företaget och tog nu namnet Tohatsu Corporation, av TOkyo HATSUdoki.

Man hade i folkmun kallats Tohatsu i många år.

 

Nu började man exportera motorer till framförallt USA och Australien - utveckling och tillverkning tog fart.

Den fantastiskka 35hk modellen kom, den första som tillverkades på nya Tokyo Plant fabriken.

Den motorn kom att betyda mycket för Tohatsu, då den var lätt och stark, vann flera båtracingmästerskap mm.

 

 

I början på 70-talet sålde Tohatsu massor av brandpumpar och utombordsmotorer till regering, armé, kustbevakning och räddningstjänst i Japan. Man byggde om fabrikerna i Shimura och Itabashi man tillverkat motorcyklar i för att hinna med att tillverka.

Man tillverkade mest för den inhemska marknaden, yrkesfiskare samt ovan nämnda, men exporterade en hel del utomlands också.

 

Exporten tog fart i mitten på 80-talet, då Brunnswick från USA ville köpa in sig i Tohatsu, man tillverkade ju själva Mercury, men ville få tillgång till Tohatsus motorer upp till 30hk.

Brunnswick ville köpa in sig i Tohatsu, men japanarna skrev istället ett samarbetsavtal med amerikanarna.

Samtidigt rustade Tohatsu upp Okaya Plant och byggde ut fabriken för att kunna tillverka utombordsmotorer upp till 120hk.

 

Även Nissan Motor Company var intresserade av att få tillgång till Tohatsus motorer och ett samarbetsavtal skrevs även med dem 1988.

 

I början på 90-talet började Tohatsu att tillverka båtar, mest fiskebåtar, tillsammans med Techno Kasei Ind. Corp.

I Japan är man än idag en av de större aktörerna på fiskebåtar.

 

1998 togs Tohatsus ledning över av Satishi Inomata och man beslatade sig för att satsa stort på "miljöriktiga" utombordsmotorer.

Då de flesta tillverkare valde tvåtakt eller fyrtakt, valde Tohatsu att tillverka båda sorterna!

Man köpte, precis som Mercury, rättigheten att tillverka direktinsprutade tvåtaktare på Orbitals vis

Man valde att kalla systemet TLDI (Mercury kallar sina motorer Optimax-samma system)

Fyrtaktarna och TLDI-motorerna utvecklade man nu själva i den nya, moderna fabriken Komagane Plant.

 

Man levererar fortfarande motorer till Mercury, alla deras motorer 2,5 - 30 hk är Tohatsumotorer, samt till Evinrude, 3,5 - 15hk.

Nissan Marin köper hela sortimentet av Tohatsu.

 

 

 

Idag är Tohatsu en av världens största tillverkare av utombordsmoterer och har fyrtaktsmotorer mellan 2,5 - 250hk och TLDI tvåtakt 30 - 115hk.

Fyrtaktsmotorerna 60 - 250hk tillverkas av Honda Marine.

Tohatsus helt nya ( 2014 ) 40-50hk insprutade fyrtaktare är lättare, snabbare i accelerationen, tystare och snålare än motsvarande konkurrenter.

Typiskt Tohatsu !!

Hela 5 års garanti lämnas på motorerna.

 

Än idag väljer många av Japans yrkesanvändare Tohatsu för dess pålitlighet. Här i Norden har Tohatsu sålts i massor till uthyrningsfirmor mm.

 

Inom racing är Tohatsu ofta med på pallen, MFS 15 och MFS 30, fyrtaktarna samt M 50 är flerfaldiga världsmästar och världsrekordmotorer.

 

Copyright © All Rights Reserved